Administrație vs. Cetățeni: O carieră de piatră creează controverse în Păuliș
Administrație vs. Cetățeni: O carieră de piatră creează controverse în Păuliș
03.07.2023

O nouă carieră de piatră pe raza comunei Păuliș a încins spiritele printre locuitori. Aceștia se opun vehement amenajării unei noi cariere de piatră și, într-un număr semnificativ de mare (418 de cetățeni ai comunei) au formulat o petiție către Agenția pentru Protecția Mediului Arad dar și la Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor.

Discuțiile pe tema acestei cariere au fost demarate încă din anul 2021, când primarul comunei Păuliș, Ioan Turcin, a inițiat un proiect de hotărâre în acest sens, proiect care a fost refuzat ulterior.

Conform extrasului din stenograma procesului-verbal de ședință al CL Păuliș (Proces-verbal al Ședinței ordinare a CL Păuliș din 24.06.2021),  proiectul de hotărâre privind „aprobarea utilizării unor drumuri de exploatare situate pe raza Comunei Păuliş de către firma contractată în vederea deschiderii unei cariere de exploatare a pietrei” nu a întrunit cvorumul necesar pentru a fi adoptat.

Joi, 29 iunie, la sediul Primăriei Păuliș a avut loc dezbaterea publică pe tema emiterii Acordului de Mediu în ceea ce privește deschiderea unei noi cariere de piatră pe raza comunei Păuliș. 

În funcție de rezultatul acestei dezbateri, APM ar fi putut lua una din cele două tipuri de decizii conform atribuțiilor legale: fie se emite acordul de mediu, fie se respinge solicitarea pentru obținerea acestui acord formulată de firma contractată. 

Deocamdată însă, a fost aleasă o cale de mijloc, în sensul în care au fost solicitate mai multe clarificări din partea investitorului și, în funcție de răspunsurile punctuale formulate și transmise de această societate către APM se va decide dacă i se eliberează acordul sau i se respinge solicitarea.

„Nu putem sta pasivi la distrugerea habitatului nostru, care în legislația Uniunii Europene este bine protejat. Politica de mediu europeană se bazează pe principiile precauției, prevenirii și corectării poluării la sursă. Principiul precauției este un instrument de gestionare a riscurilor care poate fi invocat atunci când există o incertitudine științifică cu privire la un posibil risc la adresa sănătății umane sau a mediului, provenit dintr-o anumită acțiune sau politică”, cităm din petiția semnată de câteva sute de localnici.

Un punct de vedere legat de acest subiect a fost expus și de către unul dintre consilierii locali al comunei, care s-a împotrivit proiectului încă de la început.

„Cetățenii își doresc sa trăiască în armonie cu natura înconjurătoare, să se poată bucura de plimbări în aer curat și de oaze de liniște pe văile frumoase din comună. În dezbaterea publică am prezentat lista cu cele 418 semnături din partea cetățenilor care se opun construirii unei noi cariere de piatră în Păuliș. Dorința cetățenilor este cea de a avea în continuare un mediu plăcut, fără deranj fonic, fără explozii la carieră, dar și dezvoltarea turismului în comună. Considerăm că în momentul în care se deschide o nouă carieră, întreaga vale unde se află restaurantul Roca Brună și câteva case de locuit vor fi afectate. Chiar și Agenția Națională pentru Protecția Mediului Arad a cerut clarificări privind neconcordanțele din proiectul de avizare emis de firma contractată. În anunț scrie că această carieră va fi plasată la 0,6 km de intrarea în Păuliș ceea ce este un fals, cariera ii practic la câțiva metri de intravilanul localității Păuliș”, a declarat Sigheti Saul, Consilier Local Păuliș.

Acesta mai declară că au început inclusiv presiunile din partea administrației comunei, pentru forțarea trecerii proiectului.

„Au început cu deranjarea liniștii celor morți, prin profanarea cimitirelor, iar acum se încearcă atacarea liniștii și deranjul celor vii. Oamenii sunt hotărâți să nu accepte acest proiect și sunt conștienți de cât de mult rău face proiectul. Din start, acesta nu ar trebui să fi fost gândit, iar dacă se merge mai departe, trecându-se peste cuvântul și dorința oamenilor din Păuliș, vom face toate demersurile necesare pentru a stopa acest proces”, a mai declarat consilierul.

„Pe lângă toate aceste aspecte tehnice legate de încălcarea anumitor standarde europene, este important de menționat că există un risc major în ceea ce presupune sănătatea publică. Comuniștii înainte de 1989 au avut un proiect în derulare, dar nu s-a implementat, și anume evacuarea zonelor Păuliș și comunele limitrofe, toate având în componență uraniu. Există un risc de contaminare în toată zona, inclusiv în orașele din apropiere”, a continuat acesta.

Acesta are de făcut și anumite observații mai tehnice la raportul de evaluare, după cum urmează:

1. Schimbare bruscă și brutală a categoriei de folosință a terenului (păşune - 25,66%, vie - 62,39%, și doar 11,96% aşa zis neproductiv)

2. Exploatarea în trepte, pe o suprafață mare (12,98 ha), prin tehnici de împuşcare dinamitare, folosind utilaje grele, cu producere de zgomot şi disturbare continua a habitatului comunitar. Parte importantă a terenului este deținută de societate în baza contractului de comodat de la familia Zifceak? (aproape 4 ha).

3. Apropierea de habitatul uman

4. 78 de ha ale UAT Păuliş fac parte din Situl de importanță comunitară. Râul Mureş între Lipova şi Păuliş este arie naturală protejată de interes comunitar conform Directivei nr. 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică. Situl a fost instituit prin Ordinul ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 19642007 privind declararea siturilor de importanță comunitară ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările și completările ulterioare.

Aceasta înseamnă și distrugerea habitatului natural al dealului Bradului prin exploatarea de tip carieră.

5. Măsurile de protecție a solului prezentate în conformitate cu Legea 246/2020 privind utilizarea, conservarea și protecția solului, precum și cu HG 856/2008 privind gestionarea deșeurilor extractive sunt insuficient acoperite.

6. Impactul asupra florei, faunei și mediului este enorm și diferit de ce se arată în studiu beneficiarului. Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (Directiva -cadru privind apa), Directiva 2007/60/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 octombrie 2007 privind evaluarea și gestionarea riscurilor de inundații Directiva privind inundațiile). Directiva Consiliului 92/43/CEE din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a faunei și florei sălbatice (Directiva privind habitatele), Directiva Consiliului 79/409/CEE din 2.aprilie 1979, privind conservarea păsărilor sălbatice.